Selecteer een pagina


Je hebt het al langere tijd erg druk op je werk. Je merkt dat het werk je ook allemaal niet meer zo gemakkelijk afgaat. Je concentratie is soms ver te zoeken en ook vergeet je steeds vaker wat.

Om die grote hoeveelheid aan taken toch klaar te krijgen aan het einde van de dag, ga je steeds harder werken. Je gunt jezelf steeds minder tijd om pauze te nemen en thuis het werk afmaken is de gewoonste zaak van de wereld geworden.


Wanneer je werkweek erop zit, plof je doodvermoeid op de bank neer. Geen puf meer om ook maar iets te ondernemen.

Je leeft van vakantie naar vakantie en weet je op die manier nog net staande te houden, maar je merkt ineens dat ook de vakantie jouw batterij niet meer voldoende oplaadt.

Je wordt geplaagd door allerlei vage lichamelijke klachten en moet je steeds vaker voor een paar dagen ziekmelden. Vanwege een ontsteking, verkoudheid, etc.


En dan ineens word je overvallen door een paniekaanval in de auto, terwijl je onderweg bent naar je werk. Met veel moeite weet je je veilig door het verkeer te manoeuvreren en op het parkeerterrein van school aangekomen, durf je de auto niet meer uit.

Of je barst na een relatief klein incident in je klas in tranen uit en kunt niet meer stoppen met huilen.

Je komt bij de huisarts en/of bedrijfsarts en dan hoor je dat je te maken hebt met een burn-out.


En dan pas voel je hoe moe je bent. Een groot deel van de dag lig je op de bank of op bed. Een boek lezen lukt niet meer, want de letters dansen voor je ogen. Een simpele taak als boodschappen doen lijkt ineens veel te veel voor je. Een maaltijd op tafel zetten? Je weet niet eens meer hoe je dat allemaal moet organiseren.


Grote kans dat je hier heel erg van schrikt en denkt: Wat overkomt me nu?

Het komt in de meeste gevallen gewoon weer goed

In de meeste gevallen komt een burn-out na verloop van tijd echt wel weer goed, maar daarvoor kun je niet gewoon maandenlang op de bank blijven zitten.

Je laadt daarmee misschien wel je batterij op, maar als je daarna weer op deze manier aan je werk begint, dan kun je de klok erop gelijkzetten dat het je weer overkomt.

En dat is wat je te allen tijde wilt voorkomen.


Daarnaast heb jij, net als je werkgever, ook de plicht om actief aan de slag te gaan met je herstel, ook lijkt je werkgever daarin maar weinig te ondernemen.

Als het herstel van je burn-out langer dan een jaar lijkt te gaan duren, dan krijg je te maken met het UWV en de eerste processen richting WIA-keuring en jij zult aan hen moeten kunnen aantonen dat jij actief werkt aan je re-integratie (en dat is meer dan alleen je werkuren weer opbouwen).

Als je dit niet of onvoldoende doet, kan dat later voor jou vervelende gevolgen hebben. En voor jouw werkgever geldt natuurlijk precies hetzelfde.


En dat is niet wat je wilt

Actie ondernemen is belangrijk, maar niet direct

Het klinkt misschien heel tegenstrijdig met wat ik hierboven beschrijf, maar de eerste actie die je moet ondernemen nadat je te horen hebt gekregen dat je te maken hebt met een burn-out, is het nemen van rust.

Dat is de eerste fase van herstel en duurt idealiter een paar weken. Eerst moet de batterij weer opgeladen worden, zodat er weer voldoende energie beschikbaar is om actief met je herstel aan de slag te gaan.

Wanneer deze belangrijke fase te kort duurt of wordt overgeslagen, zie je vaak dat er later in het re-integratieproces stagnatie optreedt.


Na de eerste weken van herstel is het belangrijk om te gaan werken aan het opladen. Dieper inzicht krijgen in het ontstaan van je burn-out en daaraan werken. Onderzoeken wat je kunt aanpassen in je werk en je leven, om herhaling in de toekomst te voorkomen en hulp bij een goede terugkeer naar je werk.

En speciaal daarvoor heb ik een nieuw, intensief traject uitgewerkt, waarin al deze elementen aan de orde komen.

Een idee dat bij mij al twee jaar op de plank lag voor ooit, als de tijd er rijp voor zou zijn. Een paar weken geleden voelde ik ineens mijn idee weer bij mezelf omhoog borrelen. Nu was het de tijd. Ik ben mijn idee gaan uitwerken en heb het de wereld in geslingerd.

En het is nu gewoon een feit. Eind juni ga ik met een klein groepje leerkrachten een paar dagen de hei op. Ik vind het zo ontzettend gaaf en ben blij dat deze leerkrachten zich al hebben aangemeld.

Heb je te maken met een burn-out en ben je benieuwd of dit mogelijk ook iets voor jou is? Neem dan even contact met me op via contact@blowyourflow.nl (het aanbod staat namelijk nog niet op mijn website).


Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn