Selecteer een pagina

Waardoor laat jij jouw agenda bepalen?

Wat maakt jou als leerkracht gelukkig?

Dit is één van de vragen die ik aan leerkrachten stel tijdens de trainingen.

Op dat moment beginnen hun ogen te stralen, verandert er iets in hun mimiek en stem en komen er mooie, enthousiaste verhalen. De meeste leerkrachten vertellen me dan dat ze gelukkig worden van hun leerlingen. Want wanneer zij kunnen stralen, straalt de leerkracht die achter hen staat ook.

Als ik dan doorvraag waar hun leerlingen van gaan stralen, dan is dat vaak door de mooie dingen die de leerkracht hen aanbiedt. Die ene geschiedenisles, waarin je een prachtig mooi verhaal vertelt waarbij de leerlingen aan je lippen hangen. Het introduceren van een nieuw thema, met daarbij mooie ontdekhoeken.

En dan zie ik vaak de ogen van de leerkrachten weer dof worden. “Ja, weet je Anke ik zou dit veel vaker willen doen, maar het ontbreekt me gewoon aan tijd. Er zijn zoveel dingen die moeten op een dag, dat ik al blij ben dat ik dat af heb aan het einde van de dag. Maar het staat nog wel op mijn to-do-lijstje. Voor als ik het wat rustiger heb.”

 

 

Maar is het wel rustig in het onderwijs?

 

Maar jij weet net zo goed als ik dat het eeuwig op dat to-do-lijstje zal blijven staan, omdat het nooit rustig is in het onderwijs. Het is altijd druk en is het ene klaar, dan dient het volgende zich wel weer aan. En voor je het weet ben je een soort slaaf geworden van alle dingen die moeten en doe je eigenlijk niets meer wat je zelf graag wilt. Het lijkt wel alsof al die dingen waarvoor jij ooit hebt gekozen in het onderwijs steeds verder naar de achtergrond verdwijnen. Dat alle administratie steeds belangrijker wordt, dan het lesgeven zelf, terwijl ik er absoluut van overtuigd ben dat een groot deel van de administratie overboord kan wanneer jij als leerkracht je weer kunt concentreren op het lesgeven en het voorbereiden van mooie lesactiviteiten.

Naar mijn idee is dit één van de grootste redenen waarom veel leerkrachten in het onderwijs opgebrand raken. Puur omdat zij zich een groot deel van de dag bezighouden met taken waar zij niet voor hebben gekozen. Want als administratie datgene is waar jouw hart sneller van gaat kloppen, dan was je toch wel secretaresse o.i.d. geworden?
Ook ik heb dat gemerkt in mijn directeursbaan. Ik was bijna alleen nog maar post  aan het sorteren, telefoon aan het aannemen en dingen aan het regelen. Ik werd er doodongelukkig van. Ik miste het contact met de kinderen en onderwijskundig bezig zijn. Dat is waar mijn talenten liggen en waar ik blij van word.

Ik stond 1 ochtend in de week voor de kleuters en kon uren op Pinterest rondkijken en ideeën opdoen voor nieuwe thema’s. Ik werd daar erg enthousiast van en hoe gekker, hoe beter. En door mijn ideeën te delen met mijn duo-collega en onderwijsassistent werden ze nog mooier. Zo hebben we gewerkt rond het thema ridders en prinsessen. De poppenhoek veranderde in een heus kasteel, met kantelen en een echte ophaalbrug en het thema werd afgesloten met een heus ridder en prinsessenbal. Wat een stralende gezichtjes en wat was het makkelijk om ze te boeien en om ze moeilijke woorden aan te leren als: kanteel en ophaalbrug.

Het was voor mij echt een enorme wereld van verschil, een dag lesgeven of een dag takenrealisatie als directeur zijnde. Op een gegeven moment kwam ik alleen nog maar vrolijk thuis als ik een ochtend les had gegeven.

 

Er moest dus iets veranderen…

 

In plaats van deze leuke dingen telkens weer onderaan mijn to-do-lijstje te plaatsen, als een soort sluitpost en alleen de urgentie mijn agenda te laten bepalen, moest ik nu juist het tegenovergestelde gaan doen. Dus heel bewust elke dag tijd vrij maken voor de activiteiten die mij gelukkig maken, ook al was het maar een kwartiertje per dag en alle andere (administratieve) dingen daar omheen plannen. En dat deed ik en die ene beslissing maakte al een enorm groot verschil voor me.

 

En dat is ook wat ik jou in deze blog wil meegeven. Laat niet alleen de urgentie jouw agenda bepalen, maar plan elke dag tijd voor activiteiten die niet urgent zijn, maar wel heel belangrijk voor jou als leerkracht zijn.

En hoe je dat doet?
Dat leer ik je graag tijdens mijn workshop: In 5 stappen naar minder stress voor de klas.

 

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn