Selecteer een pagina
Deze week gaf ik mijn nieuwe workshop: In 5 stappen naar minder stress voor de klas. Een hele fijne workshop, die goed werd ontvangen en de deelnemers gingen weer met een aantal mooie tips en inzichten naar huis.

En daar word ik gewoon ontzettend blij van.

Maar wat ik tijdens deze workshop, maar ook tijdens eerdere trainingen vaak hoor van leerkrachten, is dat ze wel willen veranderen en ook eerste stappen zetten, maar het dan, als puntje bij paaltje komt, niet kunnen.

Allemaal stemmetjes komen voorbij:
“Als ik nu nee zeg, dan moet een van mijn collega’s het op zich nemen en die hebben het ook al zo druk.”
“Kan ik dit wel maken?”

Stemmetjes die ons ervan weerhouden om de dingen echt anders aan te pakken. We blijven doen wat we altijd doen, maar de frustratie daarover groeit met de dag.

Deze stemmetjes noem ik saboteurs. Ze zorgen ervoor dat je vast komt te zitten en niet kunt veranderen.



Hoe kan dit nu?


Normaal gesproken doe je A en het gevolg daarvan is B. En ook al ben je niet blij met de uitkomst B, je weet dat B op A volgt en van die voorspelbaarheid wordt ons brein erg blij.
Wanneer je nu ineens C gaat doen, weet ons brein niet meer wat de uitkomst gaat zijn en daar gaat het van steigeren.

Het gaat allerlei saboterende gedachten bedenken, die je ervan moeten weerhouden om C te gaan doen. Je brein wil graag weten waar het aan toe is en doet er zijn uiterste best voor om je vooral A te laten doen, zodat B de uitkomst gaat zijn.

En dat is waar we naar luisteren en ons naar gaan gedragen.

Maar als je dingen echt wilt veranderen, dan zul je moeten stoppen met luisteren naar deze saboterende gedachten en aan de slag moeten.



Maar hoe doe je dat dan?


Het begint met het herkennen van de saboterende gedachte. Stel, je neemt je voor om vanaf nu op een normale tijd naar huis te gaan. Terwijl je vol goede moed je tas inpakt, zie je je collega’s nog druk aan het werk zijn. En dat is precies waarop de saboteur zijn intrede doet: “Kan ik het nu wel maken om naar huis te gaan? Wat zullen ze nu wel niet van me denken? Straks denken ze dat ik er de kantjes vanaf loop.”

Nu kun je twee dingen doen. Je kunt luisteren naar dit stemmetje, je tas weer neerzetten en een nieuwe taak van je to-do-lijstje pakken. En neem van mij aan, deze weg kiezen de meeste leerkrachten.

Of je kunt ervoor kiezen om het stemmetje te observeren. Wat is dit voor stemmetje? Wat wil het mij vertellen? Je kunt aan het stemmetje toegeven, maar je kunt het ook aan je voorbij laten gaan. Als een wolk in de lucht die voorbij drijft. Maar daarvoor moet je wel herkennen dat het gaat om een saboterende gedachte.

Als je de gedachte aan je voorbij kunt laten gaan en toch op jouw tijd naar huis gaat, zal je merken dat je gedachten zich vanzelf zullen aanpassen.


Soms maken we de stap ook te groot. In plaats van C, kiezen we voor K, waardoor de uitkomst helemaal niet meer te voorspellen valt voor ons brein. Het kan helpen om de grote stap te verdelen in meerdere kleine stapjes.

Het duurt misschien iets langer voordat je bij K bent, maar het is minder groot en overweldigend.

Afgelopen zaterdag sprak ik voor een groep van bijna 90 leerkrachten, zonder ook maar enige vorm van spanning vooraf. Is dit altijd zo geweest? Zeker niet!
Voor mijn burn-out zweette ik peentjes als ik iets voor een groep moest doen en maakte ik mezelf daar al dagen van tevoren druk over.

Door het op te breken in kleine stapjes: eerst voor een klein groepje spreken/trainen en deze groep steeds verder te vergroten, voelde ik me ook steeds zekerder worden, waardoor ik nu geen stress meer ervaar als ik voor een grote groep spreek en er juist volop van kan genieten.


Ook willen we soms teveel dingen ineens veranderen en aanpakken. Met als gevolg dat we ons er ook een soort van verlamd door voelen. Maak een keuze. Een a twee dingen tegelijk oppakken is meer dan genoeg.

Het kost ongeveer tussen de 4-6 weken voordat we ons nieuwe gedrag eigen hebben gemaakt en pas daarna kun je er weer iets nieuws bij pakken.



Herken je dit gedrag bij jezelf en…

– Durf je maar moeilijk je grenzen aan te geven, omdat je je dan schuldig voelt naar je collega’s?

– Neem je jezelf iedere keer voor dingen in je werk anders aan te gaan pakken, ga je vol goede moed aan de slag, maar kom je er vrij snel achter dat je weer in je oude valkuilen bent gestapt?

– Voel je je erg verantwoordelijk voor je leerlingen en kun je je werk maar moeilijk loslaten?


Dan is de training: In 3 dagen ontspannen voor de klas echt wat voor jou.

In 3 dagen gaan we in een kleine groep intensief aan de slag met:

– Hoe je bij jezelf stress-signalen kunt herkennen en hoe je hier tijdig op kunt anticiperen.

– Hoe je jezelf gezond houdt in een werkomgeving die veel van je vraagt.

– Hoe je perfectie en dat overgrote verantwoordelijkheidsgevoel beter los kunt laten.

– Hoe je beter je grenzen kunt aangeven en bewaken.

– Wat je energievreters en –gevers zijn en hoe je tussen deze twee een betere balans kunt creëren.

– Hoe je efficiënter kunt werken, zodat je meer tijd overhoudt voor het voorbereiden van mooie thema’s en lessen.

– Hoe je weer vanuit ontspanning kunt genieten van je werk in het onderwijs.


En omdat ik deze training in deze vorm voor de eerste keer geef, bied ik hem aan voor de speciale prijs van: €495,- incl. Btw en koffie/thee en lekkere lunch. De prijs voor deze training zal straks gegarandeerd omhooggaan.


Praktische gegevens:

Data: 17,24 juni en 1 juli 2017
Locatie: Omgeving Zwolle/Steenwijk
Tijden: 9.30-16.00


Misschien denk je, dit schooljaar is bijna ten einde. Ik kijk volgend jaar wel weer eens.
Maar hoe mooi zou het zijn als je alle dingen die je nu leert, gelijk kunt toepassen in het nieuwe schooljaar?


Als je voor 24 mei 2017 beslist, kun je ook nog eens gebruik maken van de vroegboekkorting van €50,-. Je betaalt dan geen €495,-, maar slechts €445,-. Vul bij aanmelding de kortingscode: MEI2017 in.

Klik hier om je direct aan te melden.

Klik hier voor meer informatie over de training.

Zet je nascholingsbudget dit jaar eens niet in om te werken aan je pedagogische en didactische vaardigheden, maar besteed het eens aan jezelf.


Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn