Selecteer een pagina
Tijdens mijn workshops en trainingen merk ik altijd dat leerkrachten dol zijn op tips en ze willen niets liever dan dat ik zoveel mogelijk tips met ze deel. En dat komt goed uit, want ik heb in de loop der tijd echt ontzettend veel tips verzameld, die ook nog eens echt werken in de dagelijkse leerkrachtenpraktijk.

En toch ben ik van mening dat ik nog wel zoveel tips met leerkrachten kan delen, maar dat dat bij de meeste leerkrachten toch niet de gewenste verandering gaat brengen.

Hieronder deel ik twee voorbeelden om uit te leggen waarom…



Voorbeeld 1

Ik vind het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen, zowel op persoonlijk als zakelijk vlak en laat me dan ook geregeld coachen. Mijn businesscoach is voor mij een wandelende tip machine en daar ben ik dol op.

Als ik ergens een probleem heb of merk dat ik vastloop, heeft zij altijd weer een hele gerichte tip of een advies voor me om door te stijgen naar een volgend level.

Laatst gaf ze me ook een specifieke tip voor iets, die ik vol enthousiasme van haar overnam en aanpaste naar mijn bedrijf. Maar toen het puntje bij paaltje kwam en de tijd daar was om de tip in de praktijk uit te voeren, kwam ik mezelf vreselijk tegen.

Ik kon het niet, hoe graag ik ook wilde.

Ik had allerlei saboterende stemmetjes in mijn hoofd, die mij tegenhielden datgene te doen, wat ik graag wilde doen.

Gelukkig heb ik de afgelopen jaren al erg veel mindsetwerk gedaan, waardoor ik al snel bij mezelf herkende dat ik mezelf vreselijk in de weg stond.

Ik met al die gekke stemmetjes, rare gedachten en aannames.

Ik legde dit bij mijn coach neer en ze kon me er vrij snel doorheen coachen, waardoor de stap die megagroot leek, nu ineens haalbaar werd.



Voorbeeld 2

Een paar weken geleden organiseerde ik met een collega-ondernemer voor de tweede keer de themadag: Succesvol verder buiten het onderwijs.

En ook dan merk je dat de deelnemers heel erg op zoek zijn naar tips en concrete voorbeelden van banen. En dat is juist niet waar het om gaat.

Alles draait om de mindset.

Want als jij wilt solliciteren op een baan buiten het onderwijs, maar je zit vol twijfel of je wel goed genoeg bent, dan gaat die baan nooit lukken.

Je plakt daarmee een post-it op je voorhoofd waarop staat je dat je ongeschikt bent en gek genoeg voelt de lezer dat door je brief heen.

Het is dan ook niet voor niets dat we deze dag starten met veel mindsetwerk, want pas als de mindset in de juiste richting staat, komen de tips op de goede manier binnen en kun je er ook echt wat mee.



Het gaat niet om de tips en de concrete voorbeelden

Ik kan je leren hoe je beter je grenzen aan kunt geven en nee kunt zeggen, maar als je het vervolgens niet durft toe te passen, omdat je je schuldig voelt of bang bent dat de ander je dan niet meer aardig vindt, wat heb je dan aan deze waardevolle tip?

Of dat ik je leer hoe je handig meer overzicht kunt creëren in je agenda, zodat je kunt voorkomen dat je elke week tot op de nok toe vol zit met werk en te weinig tijd overhoudt voor je lesvoorbereiding.

Je bent twee weken met dit systeem onderweg en ervaart hoe fijn het werkt en in de derde week, al een enorme drukke week, komt er toch een verzoek tot een extra overleg. Je voelt je op dat moment niet sterk genoeg en je laat je na 3 weken alweer verleiden om in je oude patroon te stappen, waar je achteraf dan weer vreselijk van baalt.

Ik denk dat ik mijn punt nu wel duidelijk heb gemaakt.

Tips krijgen is praktisch, is doen en dat is wat de meeste mensen erg fijn vinden. Dat komt niet zo dichtbij, maar in de meeste gevallen is dat niet genoeg om echte verandering te bewerkstelligen.

Daarvoor is het nodig om eens diep in te spiegel te kijken wat er allemaal speelt onder de oppervlakte.

En dat is niet altijd leuk.


In sommige gevallen is het juist vreselijk confronterend en daarom gaan we het ook het liefste uit de weg.

In de training: In 3 dagen ontspannen voor de klas op 17, 24 juni en 1 juli gaan we hiermee aan de slag.

Een van de technieken waar ik in deze training gebruik van maak is: systemisch werken.

Tijdens de training zal ik je regelmatig met systemische vragen coachen, is er veel ruimte voor het inbrengen van eigen situaties en zullen we (kleine) opstellingen doen om te voelen en ervaren wat er onder de oppervlakte bij je speelt.

Mijnervaring is dat systemisch werken enorm veel positieve impact kan hebben op het aanpakken van je mindset en op een andere manier in je werk en leven staan. Persoonlijk (ik heb erg veel systemisch werken gedaan in het herstel van mijn burn-out), maar later ook bij klanten die ik train en coach.

En dat is ook precies wat ik jou gun.

Ben jij er 17 juni bij?
http://blowyourflow.nl/in-3-dagen-ontspannen-voor-de-klas/

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn