Selecteer een pagina

Tel jij de dagen tot de herfstvakantie ook al weer af?

 

Nog even en dan is het herfstvakantie. Tel jij op dit moment ook al stiekem in je hoofd de dagen af? Ben je alweer zo moe, dat je de herfstvakantie broodnodig hebt om weer voldoende energie op te doen om het tot de volgende vakantie te kunnen redden? En is de vakantie voor jou wel echt vakantie, of zie je het als tijd om alle taken die niet dringend waren en zijn blijven liggen in alle rust af te ronden?

 

Ik leefde van vakantie naar vakantie

 

Tot een jaar geleden leefde ik echt van vakantie naar vakantie. Ik was in de dagen voor de vakantie zo verschrikkelijk moe, dat ik in mijn hoofd echt aftelde tot aan de laatste werkdag. Compleet kapot en doodmoe ging de vakantie in en met een beetje pech kreeg ik er ook nog een zware verkoudheid of een griepje bij.

Niks geen vakantiegevoel en leuke dingen doen, maar uitrusten, uitzieken en achterstallig werk in halen, in de hoop dat ik na de vakantie in alle rust weer zou kunnen beginnen. Zo ging het jaar na jaar, vakantie na vakantie. Herken je dit?

Vanavond, tijdens het eten, stelde mijn man (ook meester) mij de vraag hoe ik nu naar de herfstvakantie keek. Hij hoorde zijn collega’s om zich heen al de hele week zuchten: “Pfff, nog 1,5 week, ik tel echt de dagen af.” Daar moest ik even over nadenken.

Natuurlijk kijk ik erg uit naar mijn vakantie. Leuke dingen doen, genieten van mijn gezin, maar niet omdat ik doodmoe ben en die vrije dagen hard nodig heb om mezelf op te kunnen laden.

“Wat maakt dat je het nu anders voor je voelt?”, vroeg mijn man. Goede vraag by the way. Hmm, ook daar moest ik weer even over nadenken. Wat doe ik nu anders dan vorig jaar? Dat zijn best veel dingen, maar de belangrijkste zijn toch wel goed voor mezelf zorgen en loslaten.

 

Zorg goed voor jezelf

 

Ik voelde me altijd voor 200% verantwoordelijk voor mijn werk en werkte hard en veel. Ik vroeg prestaties van mezelf die vergelijkbaar zijn met topsport. Maar een topsporter zorgt goed voor zichzelf: eet regelmatig, gevarieerd en gezond, neemt voldoende rust, slaapt voldoende, zoekt voldoende ontspanning, probeert mentaal gezond te blijven en krijgt bij dit alles ook nog begeleiding van coaches en experts.

En laat dit nu hetgeen zijn dat ik niet deed, terwijl ik wel topprestaties van mezelf verlangde.

Zo at ik vaak niet regelmatig en nam er ook niet de rust voor. Ik propte in de lunchpauze snel mijn brood naar binnen, zodat ik snel weer verder kon met mijn werk. Gedurende de dag had ik last van verscheidene energiedipjes, welke ik probeerde op te lossen met tussendoortjes met veel suiker.

Dat gaf me voor dat moment weer even energie, maar na een uur zat ik alweer in de volgende dip en met de suikerrijke tussendoortjes hield ik deze vicieuze cirkel zelf in stand. Op dit moment heb ik helemaal niet de behoefte om veel suikerrijke tussendoortjes te eten. Een stukje fruit is genoeg. En die vervelende energiedipjes ken ik eigenlijk ook niet meer.

Als ik ’s avonds na een lange dag werken thuis kwam, had ik geen zin om meer uitgebreid in de keuken te staan, dus we aten veel makkelijke maaltijden, gemaakt met de welbekende pakjes en zakjes. Voor mij stond gezonde maaltijden koken gelijk aan uitgebreid in de keuken staan.

Inmiddels heb ik mijn voedingspatroon volledig omgegooid en bereid ik nu alles vers en ik zal je vertellen dat het absoluut niet meer werk is dan met pakjes en zakjes koken. In veel gevallen juist minder. Hoe leuk is dat?

 

 

Neem op tijd rust

 

Op de momenten dat ik vrij was gunde ik mezelf geen rust. Ik vond dat maar zonde van mijn spaarzame tijd, dus ik was ook thuis altijd bezig. Was het niet met mijn werk, dan was het wel met een studie. Toen ik vorig jaar ziek thuis kwam te zitten was het mijn grootste angst dat de muren letterlijk op mij af zouden komen.

Grappig genoeg heb ik dat gevoel tijdens mijn jaar van ziekte geen enkel moment gehad en kan ik mezelf nu heel gemakkelijk een moment van rust gunnen.

Ik sliep voorheen veel en diep, maar de slaap was nooit verkwikkend. Ik werd ’s nachts regelmatig wakker van dingen die door mijn hoofd schoten. Dingen die ik niet moest vergeten, dingen die me nog steeds bezig hielden, dingen waar ik boos, verdrietig of gefrustreerd over was.

Het gebeurde heel vaak dat ik ’s ochtends met gebalde vuisten wakker werd. Ik moest me dan echt uit bed slepen. Pff….weer een dag. Ik heb tijdens mijn jaar ziekte veel slaapproblemen gehad en helaas is het nog niet helemaal zo, zoals het zou moeten zijn, maar de uren die ik slaap zijn verkwikkend. Ik hoef me ’s ochtends eigenlijk nooit meer uit bed te slepen.

 

 

Gun jezelf tijd voor ontspanning

 

Voorheen werkte ik veel en hard en als ik dan ’s avonds thuis kwam, plofte ik uitgeblust op de bank. Ik had geen zin meer om nog iets leuks voor mezelf of samen met anderen te doen. Ik vroeg alleen maar inspanning van mezelf en bood mijzelf nagenoeg geen ontspanning. En juist die ontspanning heb je zo hard nodig om gezond met de inspanning te kunnen blijven omgaan.

Ik kan mezelf nu ook ontspanning gunnen. Ik heb sowieso op een werkdag enkele korte momenten dat ik me even ontspan en daarnaast probeer in mijn weekritme regelmatig ontspan-momenten toe te voegen.

 

 

Doe het niet alleen

 

En wat misschien wel het belangrijkste was….ik dacht altijd dat ik het allemaal alleen moest doen. Maar ook topsporters hebben begeleiding nodig om te kunnen komen tot topprestaties. Dus ook ik heb uiteindelijk begeleiding gezocht om me verder te helpen en ik ben daar nu echt heel dankbaar voor.

Mede dankzij hen ben ik waar ik nu ben en is de verandering ook duurzaam. Natuurlijk moet je het allemaal zelf doen, maar zij hebben mij tools aangereikt, zijn het schouder geweest waarop ik zo nu en dan op mocht uithuilen en hebben mij door middel van complimenten gesterkt in mijn gedragsverandering.

 

Laat los

 

Ook meer dingen loslaten en daardoor relaxter in het leven staan is een belangrijk item wat maakt dat ik nu heel anders mijn vakantie in ga. Ben je benieuwd naar hoe ik dat doe? In de komende blog zal ik je vertellen wat ik allemaal doe om mijn werk beter te kunnen loslaten, zodat er meer ruimte is om te genieten van mijn gezin en mijn vrije tijd.

 

Zet hem op deze laatste week/twee weken en geniet straks van je welverdiende vakantie!

Anke

 

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn