Selecteer een pagina

Stop met multitasken

 

 

Oké, ik geef het toe: Ik ben, of liever gezegd ik was, een echte multitasker. Zowel in mijn werk, als privé. Ik kon een gerust een telefoongesprek voeren en ondertussen ook mijn e-mail wegwerken. Geen probleem! Of even iets lezen en ondertussen een verhaal van een leerling aanhoren. Herkenbaar?

Herken je dan ook, dat wanneer je bezig bent met een taak, er zo maar iets omhoog komt in je gedachten over wat je nog moet doen of je niet mag vergeten? En dat je dan, voor je het weet, dat alweer doet en je je eerste taak laat liggen? En kost het je vervolgens weer heel veel extra tijd om de eerste taak daarna weer op te pakken?

Of dat, wanneer je lekker bezig bent met een taak, er weer een piepje van je mobiel klinkt dat je een berichtje hebt ontvangen? En dat je deze dan direct gaat lezen en je je taak laat liggen? Of dat je in je hoofd heel erg bezig bent met dingen van je werk, terwijl je een activiteit onderneemt met je gezin?

Dit was hoe ik voorheen mijn werk deed en als ik mezelf later dan afvroeg wat we eigenlijk allemaal hadden gedaan of wat iemand had gezegd, kon ik me dat vaak niet meer goed herinneren. En dat voelde voor mij niet goed.

 

 

Je kunt geen twee dingen tegelijk doen

 

Uit diverse onderzoeken blijkt nu ook wel dat je niet echt twee dingen tegelijk kunt doen. Doe je dit wel, dan moet je je aandacht voortdurend heen en weer schakelen tussen beide en kun je iets nooit zoveel aandacht geven als dat je één ding tegelijk doet. Hmm, dat verklaart dus ook dat je later heel weinig terug kunt halen van wat je nu daadwerkelijk hebt gedaan of gezegd.

Ben je van jezelf geen multitasker en ben je stiekem wel eens jaloers op collega’s of leerlingen die zo op het eerste gezicht met een enorm gemak verschillende dingen tegelijk kunnen doen? Besef je dan dat het gras bij de buren altijd groener lijkt…

Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen die veel multitasken een kortere aandachtsspanne hebben, sneller zijn afgeleid, minder goed kunnen redeneren, minder precies zijn en minder details kunnen onthouden van de dingen waar ze zo druk mee waren.

 

 

Daarnaast kent het multitasken zelf ook veel nadelen:

 

check56 Als je wordt gestoord door bijvoorbeeld het geluidje dat je een nieuwe e-mail hebt ontvangen of een onverwachts binnenkomende collega, kost het je minstens 15 minuten om weer volledig geconcentreerd te raken op je taak.
check56 Door te multitasken, duren je klussen langer en ben je dus minder productief.
check56 Multitasken is complexer, waardoor je makkelijker fouten maakt en je stresslevel toeneemt.
check56 Door multitasken ben je niet met je volle aandacht bij datgene wat je doet. Je kunt dan de taken ook nooit goed uitvoeren, maar eerder half en oppervlakkig.

 

Wil je nu nog steeds die multitasker zijn? Ik niet, ik heb heel bewust gekozen om weer een singletasker te worden, zodat ik vol aandacht mijn taken één voor één kan doen en afronden. En het levert me ook nog meer tijd op ook. Hoe fijn is dat?

 

 

Wil jij ook weer een singletasker worden? Hieronder deel ik met jou mijn negen gouden tips:

 

  1. Werk met een dag to-do-lijst en werk taak voor taak de lijst af.
  2. Deel je werkdag duidelijk in in blokken. Instructie is instructie, loopronde is loopronde en niet beide tegelijk. Laat ook ruimte over voor onvoorziene dingen. Ook voor de taken buiten lestijd om plan je tijd in. En daar houd je je ook aan. Dus op de momenten dat ik geen mail ga lezen en verwerken heb ik mijn mailbox ook afgesloten en alle mail die ik niet binnen 2 minuten kan afhandelen verandert in een taak op mijn dag to-do-lijst.
  3. Probeer de verleiding te weerstaan om even iets anders te doen als je bezig bent met je taak. Sluit even je ogen, concentreer je op je ademhaling en ga na een paar minuten verder met waar je was gebleven.
  4. Komen er allerlei gedachten omhoog van dingen die nog moet doen of die je niet mag vergeten tijdens het werken aan een taak? Schrijf ze dan even op, dan kun jij met volledige aandacht verder werken aan je taak.
  5. Laat je niet afleiden door je telefoon of e-mail, maar schakel ze uit op de momenten dat je aan de slag bent met je taken.
  6. Het is ook een bewustwordingsproces, dus op het moment dat je jezelf betrapt dat je in de verleiding komt om wat anders te doen of misschien al doet, stop je, neem je even een korte break en concentreer je je weer op je taak.
  7. Komt er iets echt dringends tussendoor? Schrijf dan altijd op waar je was gebleven en welke gedachten er in je hoofd zaten. Dit helpt je om later weer sneller de draad op te kunnen pakken.
  8. Neem geregeld even een korte pauze, concentreer je op je ademhaling of doe een paar strekoefeningen. Dit houdt je hoofd fris en maakt dat je makkelijker je taak kunt afronden.
  9. Vergeet niet om jezelf geregeld te belonen als het je is gelukt om je aandacht bij één ding te houden.

 

Ben of was jij ook een echte multitasker? Herken je jezelf in mijn blog? Deel je reactie hieronder met ons.

 

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn