Selecteer een pagina


Ik ga je in dit artikel vertellen hoe je in minder tijd meer werk kunt doen, zodat ook jij aan het einde van een werkdag met een voldaan gevoel naar huis kunt gaan.


Herken je dit? Je zit aan je bureau. De leerlingen zijn net naar huis. Je pakt je to-do-lijstje erbij. Er staan zoveel dingen op en eigenlijk weet je niet goed waar nu eerst en laatst te beginnen. Terwijl je bezig bent, schieten je steeds meer dingen die je nog moet doen of moet onthouden door je hoofd en langzamerhand zie je jouw to-do-lijst steeds verder en verder groeien.

Inmiddels is het al 17.00 en je bent je werkdag vanmorgen al om 7.30 begonnen. De hoogste tijd om naar huis te gaan, maar één blik op je to-do-lijst doet je beseffen dat je eigenlijk nog lang niet klaar bent. Met een enorm schuldgevoel stap je uiteindelijk om 17.30 de school uit. Vanavond thuis nog maar een uurtje aan de slag denk je….

Je bent niet alleen

Je zult nu wel het gevoel krijgen dat je de enige bent met dit probleem, maar helaas is dit niet zo. Bijna alle leerkrachten in het basisonderwijs ervaren dat ze te weinig tijd hebben om alle (noodzakelijke) dingen te kunnen doen en bij een groot deel van hen roept dat een gevoel van tekortschieten op. Om van dit nare gevoel af te komen, werken de meeste  leerkrachten ’s avonds en in het weekend nog door, wat vaak ten koste gaat van hun privé- en/of gezinsleven en uiteindelijk van henzelf.

Jaar in, jaar uit heb ik keihard gewerkt om alles klaar te krijgen. Vaak was ik ’s avonds en in het weekend nog aan de slag. En als ik vond dat ik voor die dag klaar was, dan was ik uitgeput en had ik geen energie meer voor mijn gezin, laat staan voor activiteiten voor mezelf.

Zo creëerde ik een leven dat alleen nog maar bestond uit werken, slapen en de hoognodige gezinsactiviteiten en huishoudelijke klussen. Ik deed alleen nog maar dingen die mij energie kostten en bijna geen dingen meer die mij energie gaven. De balans was zoek en dat houd je zo geen jaren vol. Ik ben dan uiteindelijk ook finaal onderuitgegaan. Achteraf gezien misschien wel goed, want daardoor ontstond er ook beweging in mij en de wil om dingen anders te gaan aanpakken.

De school verlaten zonder schuldgevoel

Wat voor mij het belangrijkste was, was het gevoel. Ik wilde de school uit kunnen stappen met het gevoel dat het werk voor die dag klaar was. Dat ik me niet schuldig hoefde te voelen en alsnog ’s avonds en in het weekend me een slag in de rondte ging werken. Daar ben ik mee aan de slag gegaan en hieronder vertel ik je welke dingen ik doe om met een beter gevoel aan het einde van een werkdag de school te verlaten. Dat wil jij toch ook?

Een leeg hoofd

Om effectief je werktijd te benutten is het nodig dat je hoofd leeg is. Daarom moet je alles wat je wilt doen opschrijven en verzamelen en om het overzicht te houden het liefst zoveel mogelijk op één plek. Zo hoef je niet alles meer in je hoofd te onthouden en kun je ontspannen met je taken aan de slag.

Onze hersenen zijn er dan ook niet voor gemaakt om veel te onthouden, maar juist om snelle beslissingen te nemen. Ik heb zelf altijd een klein notitieboekje en pen in mijn tas zitten. Zodra mij iets te binnenschiet, noteer ik het. Dit zijn dingen die ik moet doen of niet moet vergeten. Mijn aantekeningen verzamel ik allemaal in een mapje. Mocht je dit liever digitaal willen doen, dan zijn er natuurlijk ook allerlei apps beschikbaar om je hierbij te helpen.

De ideale to-do-lijst

Aan het begin van elke dag bekijk en verwerk ik de inhoud van mijn mapje. Alle acties die ik tegenkom en binnen twee minuten kan afhandelen, doe ik zoveel mogelijk direct en belanden dus niet op mijn to-do-lijst. De overige acties belanden op mijn to-do-lijst. Mijn to-do-lijst uit twee kolommen. De ene kolom bestaat uit acties en daarmee bedoel ik concrete acties als: iemand bellen of mailen, een afspraak maken, kopiëren, enzovoorts.

De kolom projecten bestaat uit projecten die meerdere acties van mijn vragen en die verschillende acties probeer ik zoveel mogelijk uit te denken. Ik zet dus het organiseren van bijvoorbeeld het Sinterklaasfeest niet op mijn to-do-lijst, maar op mijn projectenlijst. Ik werk het organiseren van het Sinterklaasfeest zoveel mogelijk uit in concrete acties en die komen wel op mijn to-do-lijst. Ik noteer bij mijn acties ook altijd de uiterste datum dat het klaar moet zijn.

Leg de lat niet te hoog

Vanuit die ‘grote’ to-do-lijst maak ik elke dag een planning met dingen die ik die dag wil en in sommige gevallen moet doen. Belangrijk is dat je hierin de lat voor jezelf niet te hoog legt en dat je succes ervaart.

Stel je wilt die dag tot 17.00 op school blijven en de kinderen zijn om 15.15 uit. Wat is in die tijd haalbaar om te doen? Die taken schrijf je op je planning en meer niet.
Vervolgens ga je aan de slag, waarbij het belangrijk is dat je start met de meest vervelende taak.

We zijn namelijk geneigd om vervelende taken uit te stellen en vervolgens blijven we er tegenaan hikken. Door het afronden van die vervelende taak krijg je enorm veel energie, waardoor de andere taken je ook veel gemakkelijker af gaan. Elke afgeronde taak streep je door. Wat een heerlijk gevoel is dat!

Laat je niet afleiden

Wanneer ik aan de slag ga met mijn taken, dan probeer ik alle afleidende zaken zoveel mogelijk uit te schakelen. Dus smartphone op stil, mailbox afgesloten en soms zelfs een bordje ‘niet storen’ op mijn deur, om collega’s te laten weten dat ik me volledig wil focussen op mijn taken.

Elke keer dat je in je werkzaamheden onderbroken wordt door een piepje van je smartphone, een binnenkomend mailtje of een collega die wat wil vragen, kost het je 20 minuten om weer je volledige focus voor een taak terug te krijgen. Dat is zonde van je tijd. Natuurlijk moet je je niet altijd in je eentje terugtrekken in je lokaal met een bordje niet storen op je deur, want dat is niet echt bevorderlijk voor de collegialiteit, maar zo nu en dan kan zeker geen kwaad.

Gun je brein regelmatig een pauze

Gun je brein regelmatig een pauze. Je brein heeft in de uren voor de klas overuren gedraaid en daardoor raakt het werkgeheugen overbelast. Met als gevolg dat de dingen die je nog moet doen je veel meer moeite kosten. Door je brein zo nu en dan even een pauze te gunnen, maak je weer ruimte in je werkgeheugen.

Je zult merken dat je de taken nu veel sneller kunt afwerken. En zeg nu niet tegen jezelf: “Ik heb al zoveel te doen. Ik kan die vijf minuten niet missen.” Die pauze kost je vijf minuten, maar levert je aan het einde van de rit minstens vijftien minuten op. Wat heb je liever?

Geniet van het gevoel dat je werk voor die dag klaar is

En wat is het heerlijk om dan om 16.50 te constateren dat je al je geplande taken hebt afgerond. Laat je dan, zeker in het begin, niet verleiden om er nog een taak bij te doen, omdat je met jezelf hebt afgesproken om tot 17.00 werken. Nee, pak om 16.50 je spullen en ga naar huis en geniet van het gevoel dat je werk voor die dag klaar is.

 

Heb jij nog een waardevolle aanvulling op de gegevens tips? Deel hem hieronder deze blog en help er andere leerkrachten mee.


Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn