Selecteer een pagina

“Help, mijn leidinggevende lijkt maar weinig begrip voor mijn situatie te hebben.”

Deze noodkreet krijg ik regelmatig te horen van leerkrachten met een burn-out. En laat dat nu het vervelendste zijn wat je in deze situatie kan overkomen. Hoog tijd om daar eens een blog aan te wijden.

Veel leerkrachten ervaren weinig begrip van hun leidinggevende wanneer ze te maken krijgen met een burn-out. Toch denk ik zelf dat het in de meeste gevallen geen kwestie is van geen begrip hebben, maar spelen er een aantal andere zaken die een mogelijke verklaring kunnen zijn.

Hieronder lees je daar meer over.



Spoken in je hoofd

Allereerst ben je, als je opgebrand bent, enorm onzeker en emotioneel labiel. Je zit vol twijfels. “Hoe kon dit gebeuren? Komt het ooit weer goed?” Het gevaar schuilt erin dat je hierdoor spoken gaat zien, die er, in de meeste gevallen, niet zijn.

Wanneer dingen wat vaag blijven en niet transparant worden gecommuniceerd, word je achterdochtig en ga je zelfs denken dat er sprake is van een dubbele agenda, terwijl dat echt niet het geval hoeft te zijn. Het zijn je gedachten die met je op de loop gaan.

Je hoeft je hier niet voor te schamen. Dit hoort bij een burn-out. Ook ik heb hier heel erg last van gehad.

Mijn tip voor jou is:
Vraag om verduidelijking als je leidinggevende te vaag blijft in zijn/haar communicatie en je mag daarin best je kwetsbare kant laten zien. Leg uit dat anders je gedachten met je op de loop gaan.

Leg samen ook de gemaakte afspraken vast op papier. Je hoofd is als gevolg van de burn-out een vergiet geworden. Op deze manier kun je later altijd nog even teruglezen wat jullie ook al weer hadden afgesproken.


Ik weet dat mijn blogs ook best vaak door leidinggevenden worden gelezen, daarom ook een tip voor de leidinggevende:
Wat de leerkracht in deze situatie het meeste nodig heeft, is steun en vertrouwen. Spreek uit dat je het heel vervelend vindt dat hij/zij is uitgevallen door een burn-out, maar geef tegelijkertijd ook aan dat je er vertrouwen in hebt dat de leerkracht weer goed zal gaan herstellen.

Probeer daarnaast zo helder en transparant mogelijk te communiceren en leg de gemaakte afspraken op papier vast. Dat voorkomt dat er ruimte ontstaat om zaken op een negatieve manier zelf in te gaan vullen.



Gebrek aan kennis

Veel leidinggevenden weten eigenlijk niet zo goed wat een burn-out inhoudt en vinden het dan ook niet altijd even makkelijk om mee om te gaan.

Ze denken dat ‘het even rustig aan doen’ voldoende is om te herstellen van een burn-out. Maar niets is minder waar. Rust zorgt misschien voor het opladen van jouw batterij, maar als je niet aan de slag gaat met de oorzaken die een burn-out hebben veroorzaakt, loopt die batterij straks met een noodvaart ook weer leeg.

Daarnaast is het ook niet makkelijk voor een leidinggevende om een goede en betrokken leerkracht ‘plots’ overvallen te zien door een burn-out. Er lijkt ineens niets meer over te zijn van die zelfverzekerde aanpakker.

Een burn-out wordt nog teveel weggezet als iets dat ‘tussen de oren’ zit. En voor een deel is dat natuurlijk ook zo. Je bovenkamer is even flink in de war. Je voelt je emotioneel labiel, je piekert, je kunt je niet meer goed concentreren, etc.

En alles wat ‘tussen de oren’ zit, is voor de ander ook een beetje spannend en eng. Ik geef zelf ook eerlijk toe dat ik het als leidinggevende in het begin ook weleens beetje uit de weg ging. Ik wist ook niet zo goed wat ik nu het beste wel en niet kon doen.

Maar er speelt natuurlijk veel meer dan dat. Ook lichamelijk gezien speelt er het nodige. Je bent tot op het bot uitgeput en je hebt allerlei lichamelijke klachten. Dus een burn-out zien als iets wat alleen maar ‘tussen de oren’ zit, is niet juist.


Mijn tip voor jou:

Zorg dat je meer inzicht krijgt in het ontstaan van je burn-out en wat er nodig is om op een goede manier te herstellen. Dit zorgt ervoor dat je zelf meer de regie kunt nemen in je eigen herstelproces. Op 7 juni geef ik in Utrecht de workshop: Eerste hulp bij een burn-out, waarin ik deze en nog een aantal andere onderwerpen zal behandelen en praktische tips met je zal delen.


Tip voor de leidinggevende:
Laat je informeren over hoe een burn-out ontstaat en wat er voor nodig is om tot een goed en duurzaam herstel te komen. Dit zorgt voor meer begrip, betere re-integratieplannen en een grotere kans op een sneller en duurzaam herstel.

Vanaf schooljaar 2017-2018 ga ik speciaal voor leidinggevenden over dit onderwerp workshops geven. Informatief, maar ook heel praktisch aan de slag en ruimte om ingebrachte casussen te bespreken. Stuur me een e-mail via contact@blowyourflow.nl voor meer informatie over deze workshop.



Verschillende belangen

Jij hebt andere belangen dan jouw leidinggevende. Voor jou staat nu op nummer 1: goed herstellen en de tijd nemen die daar voor nodig is, terwijl je leidinggevende een ontzettend goede leerkracht moet missen.


Dit heeft direct gevolgen voor hem/haar:

– Hij/zij moet een kwalitatief goede vervanger zoeken, terwijl er op de meeste plaatsen sprake is van een tekort aan invallers en er in sommige gevallen geen vervanger meer beschikbaar is.

– Allerlei noodoplossingen worden bedacht, maar die hebben natuurlijk direct effect op de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs binnen de school.

– Ouders beginnen te mopperen en te klagen en jouw leidinggevende mag dit allemaal weer sussen.

– Het doet een zwaarder beroep op jouw collega’s, bij wie het water ook al behoorlijk aan de lippen staat.


Kun je je voorstellen dat jouw leidinggevende niets liever heeft dan dat je morgen weer voor de klas staat en je daarom ook regelmatig zal vragen wanneer je weer zover denkt te zijn?


Toch mogen deze organisatorische problemen niet betekenen dat je (te) snel weer aan het werk gaat. Dat je het gevoel krijgt onder druk gezet te worden. Een burn-out is niet zomaar iets. Het is het resultaat van een langdurige periode van roofbouw op je lijf plegen. En het herstel daarvan kost tijd. Veel tijd.

De bedrijfsarts speelt hierin een belangrijke rol. Een goede bedrijfsarts is er niet alleen voor de werkgever, maar ook voor jou. Hij/zij is de spil tussen de verschillende belangen en probeert zo goed mogelijk met jullie mee te denken.


Mijn tip voor jou:
Een echte burn-out vraagt dat je de tijd neemt om jouw batterij weer op te laden. Een paar dagen tot een week thuis blijven en daarna weer 3 uren per dag gaan werken, gaat veel te snel. Denk eerder in een paar weken thuis en daarna weer rustig opbouwen.

Nu te snel willen, vergroot de kans op een herhaling aanzienlijk.


Tip voor de leidinggevende:
Vragen wanneer de leerkracht weer aan het werk denkt te gaan, terwijl hij/zij net thuis zit met een burn-out, geeft enorm veel spanning en stress. En juist in het geval van een burn-out moetenspanning en stress zoveel mogelijk voorkomen worden.

Houd er rekening mee dat het herstel van een burn-out veel tijd kost en niet binnen een paar weken weer klaar is. In de meeste gevallen kost het vaak wel een jaar en niet zelden nog langer. Stel je daar op in. Een goed re-integratieplan, met de juiste begeleiding kan deze tijd aanzienlijk verkorten.



Ben je leerkracht en heb je op dit moment te maken met een burn-out?

De afgelopen maanden heb ik veel vragen ontvangen van leerkrachten met een burn-out. Stuk voor stuk mensen die heel erg balen dat hen dit is overkomen en niets liever willen dan zo snel en goed mogelijk herstellen, maar geen idee hebben waar en hoe te moeten beginnen.


Speciaal voor deze leerkrachten heb ik de workshop: Eerste hulp bij een burn-out ontwikkeld.

Wat levert de workshop je op?

-Bewustwording: Deze workshop gaat je een dieper inzicht geven in hoe je burn-out is ontstaan en welke fasen daaraan vooraf zijn gegaan.

– Kennis en inzichten: Je leert welke signalen je lijf je heeft gegeven in de aanloop naar je burn-out, zodat je in de toekomst tijdig kunt anticiperen.

– Herkenning: je zult ontdekken dat wat je nu voelt niet raar is en hoort bij een burn-out en dat je echt niet de enige bent die dit zo voelt.

– De kracht om meer zelf de regie te nemen in jouw re-integratieproces.

– Je gaat naar huis met een lijst met praktische tips en inzichten, waarmee je gelijk de eerste stappen kunt gaan zetten in jouw re-integratieproces.


Praktische gegevens:

Plaats: Utrecht
Datum: 7 juni 2017
Tijd: 10.00-14.00


Hier kun je alle praktische informatie vinden over de workshop en je inschrijven.

Wacht niet te lang met aanmelden, want voor deze workshop zijn maar 12 plaatsen beschikbaar en de eerste aanmeldingen zijn al binnen.

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn