Selecteer een pagina

Heb jij het als leerkracht ook zo ontzettend druk?

Maak je lange dagen en is ondanks dat het werk vaak toch nog niet klaar?

Gebeurt het steeds vaker dat je een groot deel van je vrije dagen en/of je weekend aan school besteedt?


Heb jij het gevoel dan je aan het einde van je werkweek ook altijd nog wat taken over hebt?

 

Ik kan me voorstellen dat dat een erg vervelend gevoel voor je moet zijn. Altijd maar weer wat moeten en nooit eens klaar zijn.

Steeds vaker nee zeggen tegen vrienden, familie en sport, omdat je al je energie in je werk hebt gestopt en gewoonweg de puf er niet meer voor hebt.

 

Maar hoelang ga je dat nog op deze manier volhouden?

 

De afgelopen weken heb ik aan veel leerkrachten gevraagd wat op dit moment nu hun grootste probleem is en wat ik hierboven beschrijf staat met stip op nummer 1. Daarom heb ik besloten om daar deze week een blog aan te wijden.

 

Als je me al wat langer volgt, dan weet je misschien wel dat ik me ook bezig houdt met systemisch werken en daarin ook een opleiding volg. Deze week had ik weer twee opleidingsdagen, die in het teken stonden van systemische dynamieken in organisaties en teams.

En heel toevallig sloot de inhoud van deze twee dagen heel erg mooi aan bij dit probleem. Ik ga je uitleggen waarom.

Binnen systemisch werken kennen we drie belangrijke ordeningsprincipes, namelijk:

  • lidmaatschap (erbij horen)
  • hiërarchie (waar hoor ik, op welke plek)
  • balans tussen geven en nemen.

 

En over het laatste principe wil ik het in deze blog gaan hebben.

 

Op het moment dat je als leerkracht werd aangesteld, heb je met je werkgever afspraken gemaakt over je werktijdfactor en het salaris dat daar bij hoort. Deze afspraken zijn vastgelegd in een akte van benoeming en is voor beide partijen duidelijk.

Jij investeert jouw tijd en je krijgt daar een salaris voor terug. Als je je houdt aan de afspraken, zoals vastgelegd in de akte van benoeming, is er sprake van balans tussen geven en nemen.

 

Maar dat is niet hoe het werkelijk is voor veel leerkrachten. Ze geven elke dag, elke week veel meer dan dat ze nemen en dat vaak al jarenlang. Er ontstaat een steeds groter wordende onbalans tussen geven en nemen.

Hier ligt dan ook een grote taak voor leidinggevenden en werkgevers. Het is belangrijk dat zij dit gedrag tijdig remmen, omdat er anders onbewust schuld wordt opgebouwd, die op enig moment vereffend gaat worden, want een systeem wil altijd balans.

Leerkrachten krijgen bijvoorbeeld een burn-out en hebben een erg lange hersteltijd nodig of ze worden cynisch en zeggen ‘Ik heb al zo lang zo hard gewerkt, ik doe het niet meer, bekijk het maar.’ Zo’n cynische leerkracht is niet fijn, maar ergens voel je ook wel dat hij/zij gelijk heeft. Via deze weg kan de ontstane schuld weer worden ingelost.

 

Natuurlijk kun je de verantwoordelijkheid voor het ontstaan van deze disbalans niet alleen bij de leidinggevenden neerleggen, ook kun je er als leerkracht zelf actief mee aan de slag.

Besef je dat je op deze manier niet langer door kunt gaan, omdat de onbalans steeds groter wordt en daarmee de schuld die moet worden ingelost ook.

Houd je zoveel mogelijk aan het aantal uren dat in overeenstemming is met je werktijdfactor en als dat betekent dat je niet alles afkrijgt, dan zul je daarin een aantal zaken anders moeten gaan aanpakken.

Uit ervaring weet ik dat er bij veel leerkrachten nog winst te behalen valt in hoe zij hun taken uitvoeren. Vaak is er met een aantal kleine veranderingen al een groot resultaat te bereiken.

 

Wil je weten hoe?

Speciaal voor leerkrachten die aan het einde van hun werktijd nog een aantal taken over hebben, heb ik een time-management training ontwikkeld: ‘Haal meer tijd en energie uit je to-do-lijstje’.

In deze training leer ik je hoe met een aantal kleine aanpassingen je werk beter kunt structureren en prioriteren, waardoor je in minder tijd meer taken kunt afronden.

Het fijne aan deze training is dat hij volledig online is, waardoor je geen reistijd kwijt bent en je kunt na aanmelding direct beginnen.

Ga jij vandaag de eerste stap zetten naar meer balans tussen geven en nemen?

 

 

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn