Selecteer een pagina

 

Wist je dat ik maar vrij weinig tv kijk? Het enige wat ik regelmatig kijk, is het journaal en een aantal steengoede series via Netflix. Verder vind ik tv kijken in de meeste gevallen maar een doelloze tijdverspilling. In die tijd lees ik veel liever een goed boek.

En toch is er een serie op TLC (jawel), die ik als het een beetje kan, toch altijd wel graag mag kijken. Dit is de serie My 600-lb life. Een serie waarin zwaarlijvige mensen proberen om van hun extreme overgewicht af te komen.

Nu heb ik zelf geen persoonlijke link met het thema van deze serie, maar toch gebeurt het regelmatig dat ik aan het einde van de uitzending met tranen in mijn ogen zit.

Hoe kan dat toch?

 

 

The change of mind

De opbouw van de uitzending is eigenlijk altijd hetzelfde. In het begin leer je de persoon kennen en ook het verhaal achter het ontstaan van deze extreme zwaarlijvigheid. Vervolgens komt deze persoon op een punt in zijn/haar leven dat hij/zij zich realiseert dat hij/zij zo niet verder kan, niet zelden na een heftige gebeurtenis en gaat op zoek naar hulp.

Ze komen bij dokter Now terecht, die hen wil helpen met een maagverkleining, maar om daarvoor in aanmerking te komen, moeten ze eerst laten zien dat ze echt gemotiveerd zijn en op eigen kracht een aantal kilo kunnen afvallen binnen een bepaalde periode.

 

In de praktijk blijkt dat vaak nog niet zo makkelijk te zijn en in de meeste gevallen komen ze zelfs nog meer aan. Dokter Now neemt geen blad voor de mond en confronteert de patiënt direct. En wat er dan gebeurt, is dat alles en iedereen de schuld krijgt van de gewichtstoename, behalve zijzelf.

  • De partner haalt nog steeds afhaalmaaltijden en kookt niet gezond.
  • We hebben nog geen huis met een keuken en alleen een magnetron om maaltijd op te warmen.
  • Ze eten om me heen allemaal lekkere dingen, zodat ik de verleiding niet kan weerstaan.

Allemaal excuses, waarom het doel nog niet is behaald.

 

Dokter Now is onvermurwbaar en stelt de operatie uit tot het doel wel is behaald. Hij benoemt ook het feit dat alle genoemde excuses en de anderen niet het probleem zijn, maar juist hun mindset en stuurt ze door naar een persoon die ze daarbij verder kan helpen.

En dan gaat het ineens hard. Ze zien ineens dat ze zelf een keuze hebben om het anders te gaan doen, vallen kilo’s af, krijgen hun operatie en wat misschien nog wel het mooiste is: ze voelen zich veel beter en ervaren dat ze hun leven weer terug hebben. En laat dat nu precies het moment zijn waarop ik het vaak niet meer droog houdt. Ik vind dat zo ontzettend mooi om te zien. Dat doet wat met mij.

 

 

Waar zit de overeenkomst tussen jou als leerkracht en deze serie?

Nu zul je misschien denken na het lezen van dit verhaal: “En? Wat heeft dit verhaal nu met mij als leerkracht te maken?”
Ik snap heel goed dat je dat nu denkt en toch heeft dit verhaal heel veel met jou als leerkracht te maken.

Ik spreek, train en coach binnen mijn bedrijf namelijk heel veel leerkrachten die, net als de persoon met overgewicht, naar excuses zoeken waarom zij zo’n hoge werkdruk ervaren in hun werk en zich daardoor ongelukkig voelen:

  • Het is de schuld van de Inspectie van het Onderwijs, want die stelt zoveel eisen aan ons.
  • Het is de schuld van mijn directeur, want die plant altijd veel te veel in het jaarprogramma.
  • Het is de schuld van de ib’er, want die vindt mijn plannen nooit goed genoeg, terwijl ik er uren boven heb lopen zwoegen.
  • Het is de schuld van mijn duo-collega, want die heeft haar zaakjes nooit goed voor elkaar, waardoor alles altijd op mij neer komt.

En dit zijn geen dingen die ik uit mijn duim gezogen heb, maar dingen die ik letterlijk heb gehoord van de leerkrachten die ik heb getraind en gecoacht.

 

En ik zie met mezelf een overeenkomst met de dokter uit het bovenstaande verhaal. Ik ben namelijk van mening dat zo lang je niet aan de slag gaat met je mindset ten aanzien van de ervaren werkdruk, er ook geen verandering zal kunnen plaatsvinden, welke acties er ook door anderen worden bedacht.

En dat is ook gelijk wat ik jou als leerkracht wil meegeven. Niet alle zaken zijn te veranderen in het onderwijs. Sommige dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn, maar je kunt wel zelf kiezen hoe je ermee omgaat.

En die tranen aan het einde van iedere aflevering?

Die heb ik ook regelmatig na afloop van een training of een coachingstraject. Als ik zie dat een leerkracht weer heel bewust zelf de regie over zijn/haar leven en werk pakt en mooie stappen zet. Als die ervaart hoeveel mooier, fijner en lichter het werken in het onderwijs kan zijn als je met jezelf en je mindset aan de slag gaat.

 

 

Wanneer ben jij zover?

Het afgelopen jaar heb ik meer dan 100 leerkrachten die vastliepen in het onderwijs mogen trainen en coachen en heb mogen zien en ervaren hoe er bij hen soms met kleine aanpassingen direct een heel groot resultaat bereikt kon worden.

En dat heeft erin geresulteerd dat ik de afgelopen weken druk bezig geweest ben in het nog duidelijker neerzetten van mijn missie. Ik heb meer en meer helder gekregen wat ik leerkrachten te brengen heb en hoe waardevol dit voor hen is. En daar hoort ook een nieuw trainingsaanbod bij.

Ik geef op dinsdagmiddag 16 mei in Leeuwarden en op vrijdagmiddag 19 mei in Utrecht de splinternieuwe workshop: In 5 stappen naar minder stress voor de klas.

 

 

Wat ga je leren?

Wat ik je tijdens deze workshop ga leren, zijn vijf helebelangrijke stappen naar minder stress voor de klas, die ik zelf dagelijks toepas en die wil ik jou ook graag leren.

Ik ben alleen geen tovenaar en ik heb geen formule uitgevonden waarmee je in een keer van al je problemen bent verlost.

Je zult er zelf wat voor moeten doen en in actie moeten komen. En de eerste stap zou kunnen zijn om naar deze workshop te komen, zodat ik je daarbij een liefdevol duwtje in de rug kan geven.

En voor de prijs van €34,95 hoef je het echt niet te laten.



Wat levert deze workshop je op?

  • Bewustwording: Deze workshop gaat je helpen om bewuster te worden van hoe je je werk nu doet en welke gevolgen dit voor jou fysiek en mentaal heeft.
  • Kennis en inzichten: Hoe kun je in je werk meer overzicht en structuur aanbrengen en duidelijke prioriteiten stellen, zodat je vanuit meer rust je werk kunt doen.
  • De kracht om zelf in actie te komen: Je leert hoe je zelf weer de regie kunt pakken in het verlagen van jouw werkdruk.
  • Je gaat aan het einde van de middag naar huis met een lijst vol praktische tips, die je de volgende dag direct kunt toepassen voor de klas.
  • Dit alles leidt tot meer energie en plezier voor de klas.

 

Een middag vol herkenning, inspiratie, met gelijkgestemden, hier en daar een traan, maar ook veel humor.

 

 

Wanneer kun je beter niet komen?

  • Als je van mening bent dat je zelf niets aan de hoge werkdruk kunt doen.
  • Als je denkt dat het niet anders kan en het toch allemaal geen zin gaat hebben.
  • Als je liever wacht totdat de overheid, de bonden, de inspectie, het bestuur, etc. ooit een keer voor jou in actie gaan komen.
  • Als je bang bent voor de reacties van anderen als jij in je kracht gaat staan en vanaf nu andere keuzes maakt/dingen anders aanpakt.
  • Als je op dit moment met een burn-out thuiszit. Daar heb ik een andere, meer passende workshop voor. Stuur me even een mailtje via contact@blowyourflow.nlals je hierover meer informatie wilt.


Mag ik jou op 16 of 19 mei een liefdevol duwtje in je rug geven naar minder stress voor de klas?


Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn