Selecteer een pagina

7 Tips die jou helpen om beter met de werkstress in onderwijs om te kunnen gaan

 

 

Op dit moment valt 1 op de 5 leraren uit als gevolg van een burn-out of door andere stress gerelateerde oorzaken. Dit is een behoorlijk groot percentage van het totale aantal leraren. Maar wat is een burn-out precies?

In dit artikel ga ik je uitleggen wat een burn-out is en ontvang je 7 waardevolle tips die je helpen om beter om te kunnen gaan met de werkstress in het onderwijs.

 

 

Wat is een burn-out?

 

In een burn-out kom je niet vanzelf. Het is een proces dat vaak al een behoorlijke tijd aan de gang is. Je voelt je voor 200% verantwoordelijk voor je werk. Je werkt hard en maakt lange dagen. Niets is jou teveel. Je gaat maar door en door, terwijl iets in je weet dat dit niet goed voor je is en je zo ook niet langer kunt doorgaan. Je raakt steeds vermoeider en krijgt daarbij allerlei vage (lichamelijke) klachten. Heel langzaam raak je opgebrand.

En al die tijd heeft ons lijf ons wel allerlei signalen gegeven, hoe subtiel dan ook. Alleen willen wij vaak niet luisteren naar het gefluister van ons lijf. We houden ons voor dat het toch bijna vakantie is en dat we dan een week lang de tijd hebben om te kunnen uitrusten. Keer op keer bagatelliseren we de signalen van ons lijf en gaan we gewoon door, waardoor het nog maar een optie heeft en dat is schreeuwen. Schreeuwen, zodat we eindelijk gaan luisteren naar ons lijf en het gaan verzorgen.

 

 

En dan komt de dag dat de werkstress je teveel is geworden…..

 

En dan komt de dag dat je niet meer kunt, terwijl jij een echte doorzetter bent. Jij was toch degene die nooit ziek, zwak of misselijk was? Ook mijn lijf heeft, achteraf gezien, jarenlang gefluisterd, maar ik was te eigenwijs om te luisteren.

Zo had ik ooit een keelontsteking met een beginnend abces en kreeg daardoor geen hap meer door mijn keel. Ik kon alleen nog maar met veel pijn pap eten. Toch stond ik, terwijl de straaltjes koortszweet bij mijn rug langs gleden, een groep ouders tijdens een ouderavond  toe te spreken. Dat er af en toe gewoonweg geen geluid meer uit mijn mond kwam, nam ik maar even voor lief. Het was toch al bijna weekend. Dan had ik genoeg tijd om uit te kunnen zieken, zodat ik de maandag erop weer fris en fruitig op mijn werk kon verschijnen.

Op deze manier ben ik tijden doorgegaan tot mijn lijf nu precies een jaar geleden een echte noodkreet slaakte en ik finaal onderuit ging. Het herstel is een lange weg geweest, maar dat komt omdat ik het zo ver heb laten komen en ik niet wist hoe ik het anders moest doen. Jij kunt het wel anders doen! Probeer te luisteren naar de signalen die je lijf je geeft en onderzoek wat deze subtiele signalen van je lijf veroorzaakt.

 

 

Zorg goed voor jezelf

 

Ik was altijd aan het werk. Ik maakte lange dagen en ging bij thuiskomst gerust nog even verder. En eigenlijk was dat ook wel fijn, want dan hoefde ik ook niet meer te luisteren naar de signalen die mijn lijf me gaf. Nee, ik kon lekker met mijn hoofd bezig zijn en mezelf afleiden.

Achteraf zag ik dat ik ook niet meer goed voor mezelf zorgde. Natuurlijk stapte ik wel dagelijks onder de douche en trok ik schone kleren aan, maar ik nam bijna nooit de tijd om een ontspannen activiteit voor mezelf te doen of zelfs gewoon even niets te doen. Lunchen deed ik altijd snel, snel tussen de bedrijven door. Ik at enorm veel zoete tussendoortjes om wat instant-energie te verzamelen en naast het rijden van mijn paard gunde ik mijzelf geen tijd voor andere vormen van beweging.

Nu pas heb ik geleerd hoe belangrijk het is om goed voor jezelf te zorgen. Door jezelf voldoende rust- en ontspanmomenten te gunnen, door op tijd naar bed te gaan en voldoende te slapen, door gezonde voeding tot me nemen en ook de tijd te nemen voor het eetmoment en door naast het rijden van mijn paard regelmatig andere vormen van beweging te doen.

 

 

Me-time

 

Op een gegeven moment bestond mijn leven alleen nog maar uit werken, ziekenhuisbezoeken, mijn gezin/huishouden en dat was het. Ik deed nagenoeg niets meer voor mezelf. Inmiddels heb ik geleerd hoe belangrijk het is om ook regelmatig tijd voor jezelf in te plannen en op dit moment plan ik minimaal 1x per maand me-time in.

Een dag(deel) waarin ik alles mag doen waar ik zin heb. Een dagje sauna, een activiteit ondernemen met vrienden, naar een concert of voorstelling of een middagje series kijken op de bank. En ik heb gemerkt dat het nog niet eens zozeer uitmaakt wat je doet, als het maar iets is wat jij graag op dat moment wilt en waar je energie van krijgt.

 

 

Leg de lat eens op 80%

 

Mensen die gevoelig zijn voor een burn-out hebben vaak ook last van perfectionisme. Ik ben ook zo’n perfectionist. Ik legde de lat steeds hoger en hoger voor mezelf, totdat het uiteindelijk onmogelijk werd om aan mijn eigen verwachtingen te kunnen blijven voldoen, waardoor ik het gevoel kreeg dat ik had gefaald.

Daarna gaf ik mezelf vreselijk op mijn kop. Nu weet ik dat niet alles perfect hoeft te zijn en kan ik compassie met mezelf hebben. Ik heb geleerd om mijn eigen lat op 80% van wat ik normaal zou doen te leggen en ik kan je zeggen dat dat nog steeds meer dan goed genoeg is. In sommige gevallen zijn de uitkomsten juist nog beter dan voorheen. Ik heb hierdoor veel minder last van faalgevoelens. En mocht iets wel eens mislopen, dan zie ik dat niet meer als fout, maar als feedback.

 

 

Gun je brein zo nu en dan een break

 

Waar een kantoormedewerker zo nu en dan eens even uit het raam kan staren of een loopje naar de koffieautomaat kan doen, kan een leraar dat in de meeste gevallen niet. En het brein van een leraar heeft nogal wat informatie te verwerken op een schooldag. Je lessen geven, onthouden hoe de lessen zijn gegaan, de vragen van de leerlingen die de hele dag op je afgevuurd worden en dan nog de vele randzaken die vaak niet superbelangrijk zijn, maar niet vergeten of over het hoofd gezien mogen worden.

Veel leraren en ikzelf destijds ook, gunnen zichzelf in de lunchpauze of na schooltijd geen moment van rust. Het brein draait dan al de hele dag op volle toeren, zonder enig rustmoment. Dit is niet goed voor je brein en is ook een van de oorzaken waardoor de maalstroom in je hoofd ook na je werkdag overuren blijft draaien, zelfs tot midden in de nacht wat ten koste gaat van je slaap.

Nu gun ik mezelf een of meerdere keren per dag een korte brein break en heb ik ook gemerkt wat het me brengt. Ik gunde mezelf de tijd niet, omdat ik het altijd zo vreselijk druk had, maar doordat mijn brein zo ontzettend vol liep gedurende de dag, kon ik steeds minder gemakkelijk denken. Wanneer ik mijzelf een brein break gun, dan reset ik als het ware even mijn brein, waardoor ik daarna veel beter weer kan nadenken en mijn werk doen.

Ik staar nu elke dag een paar keer even uit het raam, doe bijvoorbeeld na de lunchpauze gewoon eens vijf minuten niets of ik maak een wandelingetje in stilte. En daarna gaat het werk weer een stuk sneller en haal ik die gemiste vijf minuten dubbel en dwars in.

 

 

Plak op die quote of affirmatie

 

Het kan heel erg helpen om een aantal inspirerende quotes en/of affirmaties te verzamelen en deze op een voor jou zichtbare plek op te hangen/plakken, zodat je ze regelmatig even leest. Ik heb er nu een aantal hangen rondom mijn werkplek en ze herinneren me er dagelijks aan vast te houden wat ik belangrijk vind.

 

 

Wees dankbaar voor alle mooie dingen die de dag je brengt

Ken je ook van die dagen waarop voor je gevoel alles mis lijkt te gaan en dat ook het enige is waar je na afloop van de dag nog aan kunt denken? Dit komt doordat onze hersenen negatieve informatie altijd voorrang geven op positieve informatie. Dus alle leuke en mooie dingen die die dag ook zijn gebeurd verdwijnen naar de achtergrond en de vervelende dingen blijven over. Het is toch niet leuk om op deze manier elke dag je werkdag af te moeten sluiten.

Nu is het zo dat je je hersenen wel kunt trainen om gevoeliger te worden voor de positieve informatie. Dit doe je door bijvoorbeeld het dagelijks doen van een dankbaarheidsoefening. Aan het einde van iedere dag bedenk ik in hoogstens 2 minuten 3 dingen waar ik die dag blij van werd of dankbaar voor ben.

Belangrijk is dat je dit minstens 30 dagen achter elkaar volhoudt. Ik doe dit zelf al enige maanden en ik merk echt verschil in mijn hoofd en gedachten. Wil je de oefening nog wat meer kracht bijzetten? Bedenk dan niet alleen 3 dingen waar je die dag blij van wordt, maar schrijf ze ook nog voor jezelf op en lees ze zo nu en dan eens voor jezelf terug.

 

 

Wil jij ook weer kunnen genieten van je baan in het onderwijs, maar lukt dat je op dit moment niet meer? Dan is de ‘Leer in 1 dag beter loslaten’ training echt wat voor jou. Hier vind je meer informatie.

 

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn