Selecteer een pagina

5 tips om een burn-out te voorkomen

 

 

Werd jij ook echt helemaal blij na het lezen van mijn vorige blog: ‘Heb je een burn-out? Van harte gefeliciteerd!’
Dacht jij toen direct: ‘Zo’n burn-out, dat wil ik ook, dat is net wat voor mij?’

Negeer dan mijn onderstaande 5 tips en ga zo door zoals je nu doet. Succes gegarandeerd!

 

Alle gekheid op een stokje…het voorkomen van een burn-out is natuurlijk altijd beter dan eentje krijgen.

 

 

Een burn-out ontstaat niet zo maar…

 

Veel mensen die ik spreek ervaren dat de burn-out er zomaar was, van het een op het andere moment. En hoewel dat ook zo lijkt, is dat natuurlijk niet zo. Een burn-out is het resultaat van een proces dat al veel langer, soms al jaren, speelt.

Je lijf heeft je al langere tijd meerdere signalen gegeven, maar die heb je keer op keer genegeerd. ‘Ik heb nu geen tijd om ziek te zijn of om toe te geven aan mijn moeheid, want …. (vul zelf maar in).

En omdat je stelselmatig de kleine signalen hebt genegeerd, ging jouw lijf steeds sterkere signalen uitzenden, tot het moment waarop het echt niet meer ging en je wel moest toegeven aan de pijn, de moeheid en de emoties die je op dat moment voelde. Je raakte letterlijk opgebrand.

Ik was, voordat ik eruit raakte, al wekenlang aan het vechten tegen mijn tranen. Ik kon nergens meer om lachen of van genieten. Mijn hele lijf deed pijn en ik was moe. Vreselijk moe. Ik kon niet meer helder nadenken of me concentreren. Waar ik normaal gesproken mezelf voor een werkdag nog wel kon oppeppen, lukte ook dat me nu gewoonweg niet meer. Ik was op, de rek was er uit.

 

 

Een burn-out is het gevolg van…

 

En zoals ik in mijn vorige blog ook al schreef, komt een burn-out absoluut niet alleen door hard werken. Een burn-out ontstaat door hoe jij doet en denkt:

  • je streven om alles altijd perfect te willen uitvoeren;
  • je neiging tot alles en iedereen zoveel mogelijk onder controle willen houden;
  • te loyaal zijn aan mensen en/of situaties die het niet verdienen;
  • jezelf voor alles en iedereen verantwoordelijk voelen en hierdoor veel te veel hooi op je vork nemen.

En laat jouw werk als leerkracht nu de ideale voedingsbodem zijn voor dit gedrag, net zoals in andere ‘zorgende’ beroepen.

Je bent als leerkracht natuurlijk verantwoordelijk voor een klas met leerlingen en dat is ook gewoon een hele verantwoordelijke taak. Jij speelt als leerkracht een belangrijke rol in hun leven en daarmee ook hun toekomst. Maar het gevaar ligt op de loer dat je daarin doorslaat, dat je teveel hooi op je vork neemt, terwijl je je eigen behoeften en grenzen voortdurend negeert.

Het omgekeerde is ook waar; de mensen die de hierboven beschreven gedragskenmerken vertonen, zijn ook vaak de mensen die kiezen voor het vak als leerkracht of een ander ‘zorgend’ beroep. Dat is waar ze zich fijn bij voelen.

 

Dit maakt dan ook dat uitval door een burn-out of andere stressgerelateerde klachten in deze beroepsgroepen in verhouding hoger ligt, dan in andere beroepen.

 

 

Hieronder geef ik een aantal tips om een echte burn-out te voorkomen:

1. Leer luisteren naar de signalen van jouw lijf

Om een echte burn-out te voorkomen, is het belangrijk dat je tijdig aan de bel trekt. Je lijf geeft je al ruim voordat je echt burn-out bent voldoende signalen dat je nu niet goed bezig bent. Neem signalen als: vermoeidheid, prikkelbaar zijn, slecht slapen, concentratieverlies, vage lichamelijke klachten als hoofdpijn, maagpijn, hartkloppingen, etc. altijd serieus en doe er wat mee. Geef je lijf de rust en de ontspanning die het nodig heeft, zodat het kan herstellen van de stress en drukte.

2. Zorg goed voor jezelf

We zijn vaak erg goed in het zorgen voor anderen, maar vergeten tegelijkertijd heel vaak onszelf. Dit houdt je op de lange duur niet vol.
Stel je eens voor je: Je gaat op vakantie en stapt in een vliegtuig. Onderweg gebeurt er iets waardoor de druk in de cabine verdwijnt. Direct vallen de zuurstofmaskers naar beneden. Zoals de stewardessen voor de start je al hebben gedemonstreerd, moet je eerst je eigen zuurstofmasker opzetten, alvorens je je kinderen en/of anderen kunt gaan helpen.

Zo werkt dit ook in jouw leven en in jouw werk. Je zult eerst goed voor jezelf moeten zorgen, alvorens je dit ook goed voor anderen kunt. Dus eet gezond, beweeg elke dag minimaal 30 minuten, slaap minstens 8 uren per nacht en laat alcohol en/of sigaretten zoveel mogelijk staan.

3. Maak tijd voor jezelf

Veel leerkrachten rennen op een werkdag al van hot naar her zonder een momentje van rust en als ze thuiskomen, gaat het in hetzelfde tempo door, want er moet gekookt worden, opgeruimd, eventuele kinderen moeten in bed en naar bed gebracht worden. En tegen de tijd dat alles aan kant is, ploffen ze uitgeput op de bank neer. Te moe om nog iets voor zichzelf te kunnen doen.
Daarom is het belangrijk dat je regelmatig zogenaamde ‘me-time’ inplant. Een moment van tijd en aandacht voor jezelf.

4. Word je bewust van je denk- en gedragspatronen

Wij mensen zijn echte gewoontedieren. We doen veel dingen op de automatische piloot en dat kan omdat we deze dingen veel vaker hebben gedaan. En het is maar goed ook dat we dingen op de automatische piloot kunnen doen, want ik zou er toch echt niet aan moeten denken dat ik bij alle handelingen die ik op een dag verricht echt bewust zou moeten nadenken. Bijvoorbeeld over hoe ik een deur op slot draai of hoe ik het dopje op de tube met tandpasta schroef. Maar soms kom je erachter dat je dingen doet die niet zo goed voor je zijn en toch lukt het niet goed om hiermee te stoppen. Het komt doordat je het al zo vaak op een bepaalde manier hebt gedaan, dat het heel moeilijk is om het anders te gaan doen. Het maakt onderdeel uit van wie jij bent en hoe jij doet. Wil je echt dingen anders gaan doen, dan is het belangrijk dat je daarvoor gerichte hulp zoekt.

5. Bekijk je huidige werksituatie en vind het plezier terug

Veel van de leerkrachten die ik spreek en train doen naast het lesgeven alleen nog maar dingen die ze niet leuk vinden aan hun werk, zoals bijvoorbeeld de administratie, omdat ze geen tijd meer hebben voor de leuke kanten van hun vak. En dat houd je geen jaren vol. Het is belangrijk dat je ook in je werk regelmatig activiteiten doet die je leuk vindt, die je energie geven en je helpen ontspannen. Probeer elke week tijd te reserveren voor minstens 1 zo’n activiteit.

 

Met deze tips kun je tijdig bij jezelf aan de bel trekken en hopelijk een echte burn-out voorkomen. Wanneer je nu al de signalen, zoals staan opgesomd bij tip 1 bij jezelf herkent, dan hoop ik dat je nu bent wakker geschud en dat je stappen gaat zetten om er iets aan te doen. Er zijn een heleboel zaken te benoemen in het onderwijs die niet goed zijn en die maken dat jij veel werkdruk ervaart. Maar aan deze zaken kun jij, net als ik, helaas niets veranderen. Maar jij kunt wel anders met dingen omgaan, meer loslaten, je minder verantwoordelijk voelen. Maar de beslissing om dingen echt anders te gaan aanpakken, ligt bij jou.

Misschien heb je nog geen idee wat je anders zou kunnen doen of misschien weet je al wel wat je anders zou kunnen doen, maar weet je nog niet goed hoe. Als je wilt, help ik je daar in een flow-gesprek graag achter te komen.

 

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn