Selecteer een pagina

 

Veel leerkrachten werken met een to-do-lijst, om zo structuur aan te kunnen brengen in hun werkzaamheden. Voor de meeste leerkrachten is dit een ellenlange lijst, waar alleen maar taken bij lijken te komen en eigenlijk nooit weer eens iets afgaat.

Veel leerkrachten hebben hierdoor nooit het gevoel dat ze aan het einde van een werkdag echt klaar zijn. En dat frustreert.

Nu ben ik zelf een enorm voorstander van het werken met to-do-lijstjes, maar dan wel in een iets andere vorm dan dat de meeste leerkrachten nu vaak doen. Daarnaast ben ik van mening dat elke leerkracht ook een not-do-lijst zou moeten hebben.

Hieronder deel ik een aantal gewoontes van leerkrachten met je, die vanaf nu echt op een not-to-do-lijst thuishoren.


1. Begin je werkdag niet met het lezen en verwerken van je werkmail

Veel leerkrachten beginnen hun werkdag met het lezen en verwerken van hun werkmail. En dat is echt duizendmaal zonde. E-mail lezen en verwerken is nu eenmaal niet de meest uitdagende taak en dan ga je dat doen op het moment van de dag waarop je het meest fris in je hoofd bent na een nacht slapen.

Veel beter is om deze tijd te besteden aan een taak die veel van je concentratie vraagt. Je e-mail kan in principe prima wachten tot tussen de middag of in het geval van een continurooster tot het moment dat je leerlingen naar huis zijn.

“Ja, maar ik werk in het s(b)o en krijg ziekmeldingen en bijzonderheden van die ochtend van de ouders/verzorgers doorgestuurd per e-mail. Dat kan ik toch niet laten liggen?”

Sowieso vind ik dat je je als school zou moeten afvragen of e-mail daarvoor het meest geschikte medium is. Want wat als jij plotseling ziek bent en er een vervanger voor jouw groep staat? Die kan er dan niet bij. In de meeste gevallen is een beller nog altijd sneller.

Kun je als leerkracht hier echt niet onderuit? Lees dan heel selectief. Wat heb je nodig om de dag met jouw leerlingen te starten? En laat de rest liggen tot een later moment die dag.

 

2. Ga geen gesprek of overleg meer in zonder een helder doel/agenda en een eindtijd

In het onderwijs vergaderen en overleggen we heel wat af:
– gesprekken met ouders
– overleg met (duo-) collega’s
– overleg met ketenpartners
– commissies
– teamvergaderingen
– etc.

En als we er niet goed op letten, dan zitten we voordat we het weten urenlang met elkaar te praten, zonder echt concreet te worden en komt onze tijd om bijvoorbeeld lessen voor te bereiden enorm in het gedrang.

Jouw tijd als leerkracht is enorm kostbaar en het wordt tijd dat je je daar ook naar gaat gedragen.

Ga daarom vanaf nu alleen nog maar een gesprek/overleg in als er vooraf een agenda of heldere doelstelling is geformuleerd en stel altijd een eindtijd, klaar of niet klaar.


3. Laat je niet elke keer storen tijdens je werk

Ken je dat? Ben je net geconcentreerd bezig met het schrijven van bijvoorbeeld een groepsplan, komt er een collega binnen die je wat wil vragen. Je durft diegene niet af te kappen en beantwoordt zijn/haar vraag. Daarna moet je echt weer even nadenken waar je ook alweer was gebleven en probeer je verder te gaan. En tegen de tijd dat je je focus weer terug hebt, staat de volgende collega alweer voor je neus.

Weet je dat het je na elke onderbreking tussen de 1,5 en 20 minuten kost (de wetenschap is het hier nog niet helemaal over eens), voordat je je focus weer terug hebt? Stel dat je gemiddeld 3 keer gestoord wordt op een middag, moet je eens kijken hoeveel kostbare tijd er hierdoor ongemerkt weglekt.

Sluit je daarom, als je werkt aan taken die van je concentratie vragen, op en laat je even niet storen. Dan zul je zien dat je ineens in veel minder tijd je werk klaar kunt krijgen.

 

4. Wis je werkmail van je privé-smartphone of -tablet

Liep je vroeger, toen e-mail nog niet bestond, ook 10-20x per dag naar je postvakje op school om te kijken of er ook post was?

Nee?

Waarom zou je nu dan wel 24/7 per e-mail bereikbaar zijn voor je werk? Vind je het bijvoorbeeld fijn om ’s avonds om 22.00 nog een boos mailtje van ouders te ontvangen en te lezen, zo vlak voordat je naar bed gaat?

Maak van je vrije tijd ook weer echt vrije tijd. Verwijder je werkmail van je privé-smartphone en/of -tablet en lees je werkmail nog maar maximaal 1-2 per dag en dan alleen op je werkdagen.

 

5. Werk niet steeds harder en langer om je werkdruk te verlagen

In de praktijk zie ik veel leerkrachten steeds harder en langer gaan werken om hun kop maar boven water te kunnen blijven houden. Weet dat dit geen oplossing is. Aan harder en langer werken zit ook een grens. Er komt een moment dat je niet meer een extra tandje kunt bij schakelen.

Durf als leerkracht prioriteiten te stellen, want als je dit niet doet, lijken al je taken even belangrijk en urgent, wat in werkelijkheid natuurlijk niet zo is.

Stel elke dag 1 taak als je eerste prioriteit en al het andere lijkt ineens een stuk minder belangrijk. Wat is er nu echt van belang om vandaag af te hebben? Die taak doe je als eerste en dat is waar je focus voor die dag op ligt. En soms betekent dit iets anders loslaten of minder goed doen, om de dingen waar het echt om draait klaar te krijgen.

Vind je het moeilijk om prioriteiten te stellen? Focus je dan op wat je als leerkracht niet zou moeten doen. Dit is een andere insteek, maar met dezelfde uitkomst.

 

Wil je als leerkracht…

– meer overzicht in alle dingen die je op een dag moet doen, zodat je niet meer als een kip zonder kop van de ene taak naar de andere hopt, zonder iets echt af te maken?

– hulp bij hoe je de juiste hoeveelheid werk binnen de beschikbare tijd op een dag kunt inplannen, zodat je aan het einde van de dag je werk af hebt en met een tevreden gevoel de deur van de school achter je dicht kunt trekken?

– weten hoe je je tijd bewuster kunt verdelen tussen het voorbereiden van je lessen, administratie en overige activiteiten?
Zodat je meer tijd overhoudt om datgene te doen waar jouw leerkrachten hart sneller van gaat kloppen, namelijk het voorbereiden en het geven van mooie lessen en projecten?

Meld je dan nu aan voor de middagworkshop: In 5 stappen naar minder stress voor de klas op 16 mei 2017 in Leeuwarden en op 19 mei in Utrecht.

En voor de prijs van €34,95 hoef je het echt niet te laten.

Lees hier alle praktische informatie over de workshop.

Klik hier om je direct aan te melden voor 16 mei in Leeuwarden.
Klik hier om je direct aan te melden voor 19 mei in Utrecht.

 

Share on FacebookPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedIn